úterý 5. února 2013

Mahango a kolem dokola 



V Mahangu teď mají pořádně napilno s prací na poli. Často pracují až do tmy. Sklizeň rýže z velké části závisí na tom, kolik toho stihnou v lednu a začátkem února na poli udělat. A taky se musí starat o kukuřici, zeleninu…To je úsilí, které do toho musí vložit oni. A pak se urodí podle toho, jak říkají :“Jak dá Bůh”. Mně nakonec na pole nepustili. Na pole každý den chodí sestry i sirotci. Zvláště Amri, kterému ještě nezačala škola, je velkým pomocníkem. Kluci pomáhají při každé činnosti. Zároveň se ji tak naučí. Jeden den vyráběli se sestrou Epifanií mýdlo. Měli velkou radost, že si můžou mýdlovou hmotu odlét i do forem, které jim v létě dovezla Míša.

Sestra kluky chválila, že při zkouškách za 4.ročník velmi dobře dopadli – Abu byl 2. a Ayubu 7. ve třídě. Pokulhávají však v matematice, tak se ji snažíme trochu procvičovat. Nejlepší na tom je, že je to baví. Jsou rádi, že má někdo čas se jim věnovat. I James a Jacobo, jakmile mají trochu času, hned se hlásí o příklady nebo nějakou hru.  I ke hrám jim stačí velmi málo – švihadlo, pexeso, bublifuk...Musím se přiznat, že po dni, který kluci stráví ve škole, na poli a udělají spoustu jiné práce,  nemám sílu je honit k úklidu jejich věcí. Raději si s nima něco zahraju nebo procvičím násobilku.
Dopoledne jsem trávila ve školce. V minulých letech se mě některé dítě občas  leklo, protože vidělo poprvé bělocha a nevědělo, jestli to není nějaký bubák J. Ačkoliv známé děti z minulého roku ze školky už odešli do školy, tentokrát se mě nikdo nepolekal. Je vidět, že si tady už na bělochy zvykají. Velmi je však zajímaly moje bílé ruce a rovné dlouhé vlasy J. Děti v Tanzánii se ve školce učí základy čtení, psaní a počtů. Učí se drilem. A že je to metoda účinná, mohou jistě dosvědčit naše babičky.  Stačí jedno dopoledne ve školce a číslovky, které jsem se nemohla naučit, mi nedělají problém. Ve školce jsem předala hračky a pomůcky, které shromáždili a vyrobili moji spolupracovníci. Moc jim za ně děkuji. Sestra Epifanie nyní učí ve škole v Mahangu v první třídě. Říkala mi, že je velkým problémem, že některé děti do školky chodí a jiné ne, ačkoliv je povinná. Učení v první třídě je pak oříškem. Tak jsem část pomůcek věnovala pro její třídu. Ve školce jsem učila děti skákat gumu. Je úžasné, jak nějaká maličkost způsobí dětem tady spoustu radosti – např. bublifuk, nafukovací balónek (a to i to,co z něj zůstane po prasknutí).
 Na stavbě sirotčince se pořád něco děje. Za kuchyní a první budovou sirotčince jsou postaveny podstavce pro tank s vodou. Finišuje se s budovou kuchyně a jídelny, do oken se dalo husté pletivo proti komárům a jinému zvířectvu, chystá se připojení  vody.  Tato přípojka se však nyní může udělat pouze po cestu. Dál je ho potřeba vést přes rýžová pole, což nyní není možné. Musí se počkat  do sklizně.


Byla jsem  pozvána na oběd konaný na rozloučenou s ředitelem školy v Mahangu a jejím učitelem Kalingou. Ten nám v minulých letech velmi pomáhal při organizaci sportovních her nebo vědomostních testů v jejich škole. Tato rozlučka byla obrázkem pojetí afrického času. Oběd měl začít v 11 hod. Do školy jsem přišla v 11:45 a ve 12 hod jsme se sestrou Epifanií začali v klidu onen oběd vařit. Děti nacvičovali písně a rozlučka tak mohla v klidu začít ve 14hod J.
 Taky jsem byla pozvána na setkání se starými lidmi z vesnice. Chtěli mi osobně říct, že se část obce, kde stojí sirotčinec, oddělila od Mahanga a je nyní samostatnou vesnicí Malawatu. Chtěli, abych tuto zprávu vyřídila v České republice. Zároveň děkovali za vše, co tady sdružení Bez mámy dělá.
V úterý měl proběhnout plánovaný zápas ve fotbale mezi Mahangem a Simike. Hodinu před plánovaným začátkem mi ze školy volali, že nemají míč J. Nepodařilo se ho sehnat ani v okolí. Všichni žáci se na utkání velmi těšili, tak jsme se domluvili, že ho uskutečníme v pondělí.  Alespoň se děti můžou těšit déle.
Trochu mě tu zlobí pavouci, protože ty opravdu nemám ráda. Nejdříve jsem je zabíjela, ale už se s nima pomalu sžívám. Když totiž zabiju jednoho, další dva vylezou. A jednou jsem taky pěkně vystrašila sestru, která slyšela z mého pokoje rány a nevěděla, co se děje J.
Zítra se chystáme znovu do partnerských škol –konkrétně do Galuly. Protože nemáme k dispozici auto, čeká nás asi dobrodružná cesta. Už jsem na ni zvědavá J.

 



Žádné komentáře:

Okomentovat